lördag 10 oktober 2009

Bytardag

Idag har det varit bytardag. Koncept: få ett nummer märk in saker du vill sälja (barnartiklar) med numret och ditt eget satta pris och lämna in på morgonen. Sedan sorterar frivilliga, duktiga tjejer 50 personers (max antal) artiklar och öppnar upp en skolmatsal för försäljning mellan kl 13 och 15. Då kan vem som helst komma och köpa sakerna. Efteråt räknar tjejerna ihop vinsten och plockar ihop ev. överblivet. Klockan 19 hämtar man pengar och det som inte blivit sålt. För detta tar de 50 kr/försäljare.
Jag hade denna gång lämnat in ytterplagg, skor, leksaker (bl. a stora skrymmande saker), DVD-filmer mm, dvs saker som sonen inte använt/använder. Cirka 50-60 artiklar totalt.
Helt fascinerad hämtade jag 1595 kr och 4-5 saker som inte blivit sålda!!!
Summa summarum blev jag av med en massa dammsamlare samt fick pengar för dem!!!

Samtidigt var jag ju tvungen att se vad de övriga sålde. Sonen fick mig att köpa väskan nedan (50 kr), ett zorro-pussel (5 kr) och en bok om Turtles (10 kr).




Omsättningen denna dag var hisnande ca 37 000 kr, så det var många artiklar som bytte ägare denna dag. En toppenidé helt enkelt!

1 kommentar:

svartanova sa...

Kul att se väskan! :)
Gratulerar!